Korsakovia (EP2)
7.0

Autor recenzji: Spaqin

Na Korsakovię spojrzałem tylko dlatego, że jest ona modem twórców świetnego Dear Esther. Myślałem, że skoro wcześniejsza produkcja thechineeseroom była tak dobra, to Korsakovia jej dorówna. O tym, że się pomyliłem, będzie w dalszej części recenzji…

Akcja dzieje się w umyśle Christopera, niewidomego mężczyzny, który trafił do szpitala. Nie pamięta, co stało się przed wypadkiem, a niewidomy był nie z powodu jakiejś choroby, a dlatego, że nie miał oczu – przynajmniej medycy ich nie znaleźli. Opiekowała się nim pani doktor, która jest na razie jedyną osobą, z którą Krzysztof może rozmawiać.

Wszystko rozgrywa się podobnie jak w Dear Esther – idziemy sobie, słuchając przy okazji historii głównego bohatera. Ci, którzy nie są tak dobrzy z angielskiego, mogą złorzeczyć na twórcę za brak jakichkolwiek napisów. A nawet, jak ktoś rozumie, o czym Krzysztof i jego opiekunka rozmawiają, to często może się zgubić. Temat rozmowy między pacjentem a lekarzem jest zwykle inny, niż to, co widzimy przed sobą. Christoper czasem opowiada, co widzi, ale zbyt często nie ma to żadnego pożytku dla gracza. Opowiada także o jedynym rodzaju przeciwnika, z jakim się spotkamy – Collectorem, wyglądającym tak, jak mgła z serialu Zagubieni. Ciekawym patentem było to, że nie widzimy pozostałych punktów życia na HUD’dzie – nasz stan zdrowia określają pęknięcia (do 4, przy maksymalnej ilości albo jesteśmy martwi, albo jeszcze na granicy życia i śmierci) w rogu ekranu. Nie potrzebne jest nam także pokazywanie stanu amunicji, bowiem jedyną bronią, jaką dostaniemy w swoje łapska, będzie łom.

Mapy do najlepszych nie należą. Oczywiście, są zbudowane poprawnie, ale brakuje w nich wielu szczegółów, przez co wyglądają biednie, jakby to był amatorski mod składający się z kilku pudełkowatych pomieszczeń, a nie jakby były tworzone przez autorów Dear Esther. Czasem można spotkać źle umiejscowione przedmioty – nie rzadko wnikają w siebie lub unoszą się kilka centymetrów nad ziemią. Dotyka ich również problem copy+paste, które było zdecydowanie widoczne szczególnie w przedostatnim etapie. Ogólnie cały design to wielka klapa, która wymaga niczego innego, jak zrobienia kompletnie od nowa.

Korsakovia należy do tych modów, które są naszpikowane bugami. Oprócz tego, że podczas swojej wędrówki gracz nie dostanie żadnych wskazówek dotyczących tego, gdzie ma się dalej udać, to jeszcze zamiast jednego z teł (tych w menu) dostałem różową szachownicę. Największym błędem, jaki znalazłem podczas gry było to, że nie mogłem ukończyć gry – po otworzeniu pewnych drzwi ekran stawał się czarny i nic nie mogło go uratować prócz ctrl+alt+delete. Na przeciwników też muszę ponarzekać – tylko jeden rodzaj, do tego jest to chmura czarnego dymu – niewidoczna zupełnie na ciemnym tle.

Klimatu w tym modzie nie mogłem znaleźć. Być może w jego wyłapaniu przeszkadzały bugi i dosyć brzydki design poziomów.

Jedyną dobrą stroną tego moda jest oprawa dźwiękowa. Voice acting tutaj ma sens, został wykonany porządnie i prawdopodobnie na dobrym sprzęcie. Denerwować mogą jedynie szumy, chociaż istnienie ich jest celowe (teoretycznie miały zapewne budować klimat). Muzyka także do najgorszych nie należy, aczkolwiek kawałkom zdarza się powtarzać.

W skrócie – autorzy mieli dobry pomysł, ale nie udało im się go zrealizować w przyzwoity sposób. I o ile na początku mod sprawiał dobre wrażenie, to potem je straciłem. Gdyby jakość miała spadać z każdym kolejnym poziomem, to cieszyłbym się, że ukończenie jej nie trwało długo. Całość wygląda jakby autorzy nie mieli czasu na beta-testy, albo sam mod był na razie betą.

Dodatkowe materiały:
Wszyscy którzy mieli problemy z wychwyceniem kwestii mówionych w dodatku mogą pobrać pełny skrypt dialogowy. Dokument znajdziecie pod tym linkiem.

Dodatkowe informacje:
Osoby zainteresowane tytułowym zespołem Korsakowa odsyłam pod ten link.

Notka od autora:
Korsakovia is a survival horror mod using the standard control scheme of Half Life 2. You can move, jump, sprint, use objects and attack as normal.

Korsakovia does use a number of visual effects. These are not bugs. In places, geometry has been deliberately deformed. This is also deliberate. There are a large number of voice-over cues, many of which include distortions, static and other audio effects. This is also deliberate.

Finally, due to the number of entities used, we ended up using a slightly weird way of handling level transitions which means you won’t get the “Loading” message and the screen will just go to black whilst the levels are loading in. It hasn’t crashed if this happens…

Technikalia:
Do uruchomienia dodatku wymagany jest Half-Life 2: Episode Two.

  • Tytuł: Korsakovia
  • Język: Angielski
  • Data publikacji: 20.09.2009
  • Autor: thechineeseroom
  • Strona domowa: zobacz
  • Nazwa Pliku: Korsakovia.zip
  • Rozmiar: 117,8 MB
  • Download: pobierz
  • Ocena: 6/10
VN:R_U [1.9.22_1171]
Rating: 7.0/10 (1 vote cast)
Korsakovia (EP2), 7.0 out of 10 based on 1 rating

Powyższy system oceny odnosi się do MODYFIKACJI, a nie jak to bywa zazwyczaj do treści posta. Korzystaj z niego kiedy już ukończysz dodatek i sam będziesz mógł wystawić odpowiednią notę. Nie oceniaj na podstawie samej recenzji lub screenshotów!

Aby używać tej funkcji musisz być zalogowany.

Kategoria: HL2: Mody

Jeśli spodobał Ci się ten wpis zapraszam do pozostawienia komentarza lub subskrybcji kanału o najnowszych wpisach w swoim czytniku RSS.

Komentarze

5 odpowiedzi do “Korsakovia (EP2)”
  • grinder74 says:

    szczerze mowiac bylem bardzo napalony na ten dodatek, ale niestety podobnie jak Spaqin przezylem rozczarowanie :(

    z pewnoscia nie mozna autorom odmowic pomyslu i dobrych checi stworzenia czegos bardzo oryginalnego, co zreszta w duzym stopniu sie udalo, na uwage zasluguje na pewno doskonaly VA i odglosy tla oraz piekna i nastrojowa muzyka oraz sama historia

    niestety zawiodla warstwa techniczna i nieciekawy (ubogi) design, mysle ze stalo sie to glownie za sprawa umieszczenia calej akcji glownie w obrebie budynkow oraz zbyt duzej pustki w lokacjach “surrealistycznych”, monotonia i powtazalnosc lokacji zrobily tu “zla robote”

    z pewnoscia nie jest to dodatek dla kazdego (szczegolnie dla osob ktore nie znaja angielskiego w stopniu pozwalajacym rozumienie ze sluchu) ode mnie produkcja otrzymuje 7/10 + osobista rekomendacje

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Spaqin says:

    Chciałbym dodać jeszcze, że w produkcji jest patch do tego moda; ale wątpię, żeby naprawił on, trzeba przyznać, biedny design lokacji.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • zwieracz says:

    Prawdę mówiąc to strasznie się zdziwiłem jak mi Spaqin powiedział że mod już wyszedł, bo dzień wcześniej sprawdzałem modbb i dalej były screeny, które ja uważałem za jakieś alfa testy.

    Bez ogródek powiem ;) że mod jest po prostu brzydki. Ascetyczny wygląd też wymaga umiejętności, a tu mamy tylko kwadratowe pomieszczenia wypełnione propami. Przez to produkcja strasznie wytraca klimat.
    Są fajne pomysły jak: kręcące się przedmioty (czasem sporych rozmiarów), albo cały ostatni poziom. Jednak niesmak po wielokrotnym przełażeniu nudnych lokacji pozostaje. I prawdę mówiąc towarzyszące dialogi w ogóle nie zachęcały mnie do zgłębiania tajemnicy. Według mnie autorom nie udało się wytworzyć więzi z graczem.

    Kolektorzy (czyli czarne chmury) zamiast budować napięcie tylko mnie irytowali, szczególnie później gdy od ich ataków ciągle mrugał mi na biało ekran. Razem z surrealistycznym wyglądem lokacji i znacznym spadkiem klatek mało mnie dzieliło od bólu głowy.

    Brak konkretnego zakończenia. Po długim błąkaniu się po monotonnych korytarzach człowiek czekał na ciekawy koniec, który by to wynagrodził. Nic z tych rzeczy :/

    Osobiście żadnych większych bugów nie wyłapałem, ale przyznam się że skorzystałem z noclipa, bo po prostu nie chciało mi się łazić znów po tym samym nudnym labiryncie pokoi.

    Wciąż odnoszę wrażenie jakbym miał do czynienia z jakąś betą.
    Nie daje więcej niż 5/10 pomimo oryginalnego pomysłu, który w pełni czerpie z moich ulubionych klimatów.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)


Zostaw komentarz

(wymagane)

(wymagane)