Joutomaa Redux (EP2)
9.0

Autor recenzji: ihtius

Joutomaa Redux to remake wydanej w 2009 roku modyfikacji Joutomaa autorstwa Sauliego Saarimaa. Jest to poprawiona wersja modyfikacji w oparciu o opinię czytelników portalu planetphillip. Do końca nie wiem jakich zmian dokonał autor w stosunku do poprzedniej wersji, gdyż link do niej został już usunięty [ zobacz: “Dodatkowe informacje” pod wpisem ]. Patrząc na screeny z wcześniejszej wersji widać, że dużej zmianie uległa grafika. Wnętrza kanałów są bogatsze w cienie i dynamiczne światło oraz więcej jest na nich szczegółów.

W modzie wcielamy się w postać Filipa Valkasa, który w wyniku wojny siedmiogodzinnej utracił swoich rodziców i ze wsi zmuszony został przenieść się do jednej ze specjalnie chronionych stref nazwanej City 19.

Wkrótce potem podjął decyzje o przyłączeniu się do ruchu oporu, gdzie zajmował się przemycaniem do miasta żywności i czystej wody. Zostaje złapany i osadzony w twierdzy Kombinatu zwanej Cytadelą.
 
Akcja modyfikacji zaczyna się właśnie w Cytadeli  a dokładniej w momencie kiedy jesteśmy transportowani przez specjalny system służący do transportu więźniów. Wtedy właśnie pojawia się przed naszymi oczami znana wszystkim fanom Half Life’a postać G-Mana. Po krótkim monologu tej postaci zostajemy przeniesieni z Cytadeli do jakiegoś budynku w strefie chronionej.  W tym momencie przejmujemy kontrole nad osobą Filipa Valkasa i zaczyna się właściwa gra. Tyle odnośnie historii wprowadzającej nas w arkana produkcji.

Dodatek wykonany jest dosyć starannie i grając w niego nie zauważyłem jakiś dużych błędów czy potknięć ze strony autora. W sumie jest to oczywiste spostrzeżenie z uwagi na to, że jest to poprawiona wersja i takich rzeczy jak błędy czy inne wpadki autora nie powinny mieć tu miejsca.

Design poziomów stoi na naprawdę niezłym poziomie, ale grając w nią nie czułem jakiegoś nadzwyczajnego zachwytu. Chociaż momentami wygląda to naprawdę dobrze, szczególnie wnętrze cytadeli, miasto, momenty w kanałach oraz jak opuścimy je na chwilę. Autorowi szczególnie należą się brawa za spore umiejętności operowania światłem. Dużo miejsc wykonanych jest także z dużą dbałością o szczegóły. W sumie większość czasu przyjdzie nam eksplorować kanały. Ale spokojnie. Na szczęście autor zadbał o to żeby nie było  nam nudno i na drodze w pokonywaniu kolejnych etapów dał dosyć  proste zagadki  (np. znaleźć zawór, coś odkręcić czy coś dla odmiany zakręcić) oraz przeciwników takich jak: zombie, headrcaby czy żołnierzy kombinatu. W sumie standard jeśli chodzi o produkcje o tej tematyce. Jak komuś znudzą się tego typu zagadki, czy walka to może zatrzymać się na chwile i popodziwiać sobie ładną momentami scenerie miasta i kanałów. Autor użył w kilku momentach ciekawych skryptów, które będą dodatkowo wpływały na przyjemności z eksploracji kanałów. Wspomnieć należy o wręcz filmowym wykonaniu intra i outra. Ten element jest naprawdę godny uwagi. Nawet panowie z Valve nie powstydzili by się tak wykonanego elementu tej produkcji. Warto zagrać w te produkcje, żeby chociaż zobaczyć sekwencje początkową jak i finałową oraz poczuć klimat miasta.

Walka z przeciwnikami nie należy do bardzo prostych i trzeba się niestety momentami trochę wysilić z uwagi na to że autor rozmieścił mało apteczek i stacji do odnowy  energii życiowej. To samo tyczy się baterii do tarcz  naszego kombinezonu H.E.V oraz broni, którą należy bardzo oszczędnie i rozsądnie gospodarować. Co ciekawe automatów do odnowy tarcz naszego kombinezonu nie spotkałem ani razu.

Przedstawiciele sił kombinatu są bardziej odporni na ostrzał z broni palnej niż miało to miejsce w zwykłym Half Life 2 i w wersji poprzedniej tego moda. Tyczy się to szczególnie normalnego poziomu trudności. W starciu ze zwykłymi siłami porządkowymi kilka razy ginąłem mimo, że strzelałem im celnie prosto w głowę i to z kilku metrów. Jest to dla mnie dosyć dziwne i niezrozumiałe.

Myślę, ze autor niepotrzebnie tak drastycznie zwiększył poziom trudności remaku. Lepsze byłyby trudniejsze (inne) zagadki do rozwiązanie, niż dziwnie utrudnione momenty grunfestowe. Ale niestety twórca wybrał inna opcję i położył silniejszy nacisk na strzelenie a po macoszemu potraktował zagadki, które są jedynie tłem i dodatkiem dla grunfestowej rozgrywki. W sumie wyszedł z tego prawie zwykły grunfest z możliwością zwiedzania kanałów i podziwiania miejscami naprawdę ładnych widoków.

Za zagraniem w tę produkcje przemawia na pewno fakt, że jest ona lepiej dopracowana niż poprzedniczka. Również możemy sobie pozwiedzać ładnie wykonane lokacje, które są charakterystyczne dla Half Lifeowych kanałów. Także intro i outro nie mogą ujść naszej uwadze, gdyż są profesjonalnie wykonane. Jednakże jeśli ktoś już grał w poprzedniczkę to może się zawieść, gdyż dla niego te zmiany mogą być niewystarczające. Dodatkowo nie każdy lubi odgrzewane kotlety w postaci remaków. Jeśli jednak spodobała ci się bardzo Joutomaa to warto, żebyś zobaczył jej odświeżoną wersję, gdyż może dostrzeżesz coś nowego w niej co może zainspiruje cię na nowo.

Moim zdaniem jest to jedna z lepszych (jeśli już nie najlepsza) produkcji o „tematyce kanałowej”, chociaż fabuła może nie jest jej najlepszą stroną to resztę elementów jest naprawdę dobrze dopracowanych i spójnych. Dylemat o tym czy grać pozostawiam tobie drogi graczu na ten szary i zimny okres zwany „Polską Zimą”.

Dodatkowe informacje:
Poprzednia wersja, wydana na początku 2009 r. była mocno zaawansowaną prezentacją całego projektu. Jej akcja kończyła się w momencie dotarcia do śluzy widocznej na ostatnim screenie jakie znajdziecie pod tym linkiem. Poprawie uległo też kilka aspektów typowo technicznych o których wspomniał Ihtius.

Notka od autora:
Enter the mind of Filip Valkas in a new story centred on the Half-Life Universe. Pick up your own crowbar and force your way out of Citizen Containment Zone 19, and lead in the uprising against the alien agressors.

Technikalia:
Do uruchomienia dodatku wymagany jest Half-Life 2: Episode Two.

  • Tytuł: Joutomaa Redux
  • Język: Angielski
  • Data publikacji: 18.12.2010
  • Autor: Sauli Saarimaa (Mephasto)
  • Strona domowa: zobacz
  • Nazwa Pliku: hl2-ep2-sp-joutomaa-redux-2.7z
  • Rozmiar: 76 MB
  • Download: pobierz
  • Ocena: 9/10
VN:R_U [1.9.22_1171]
Rating: 9.0/10 (2 votes cast)
Joutomaa Redux (EP2), 9.0 out of 10 based on 2 ratings

Powyższy system oceny odnosi się do MODYFIKACJI, a nie jak to bywa zazwyczaj do treści posta. Korzystaj z niego kiedy już ukończysz dodatek i sam będziesz mógł wystawić odpowiednią notę. Nie oceniaj na podstawie samej recenzji lub screenshotów!

Aby używać tej funkcji musisz być zalogowany.

Jeśli spodobał Ci się ten wpis zapraszam do pozostawienia komentarza lub subskrybcji kanału o najnowszych wpisach w swoim czytniku RSS.

Komentarze

28 odpowiedzi do “Joutomaa Redux (EP2)”
  • Claptrap (aka Pierdusss) says:

    Ocena 9, a nie ma banera? Ciekawa sytuacja…
    A recenzja oczywiście “perfecto”.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • EdwardCrab says:

    Ocena 9 znaczy, że powinien być Banner….ktoś mógłby dodać tutaj banner? Mod jest tego naprawdę warty…piękny design i fajna rozgrywka, a nie ma bannera? Największy fail w historii tego bloga…

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • Dabu says:

    Hymm co może oznaczać 9/10 na stronie, gdzie 7/10 dostają mody tragiczne? Może “dobry średniak”?

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  • 4funTV says:

    Mayday Mayday, Grinder. Mamy Faila na radarze!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • 4funTV says:

    Mody 7/10 to bardziej mody dobre jak 4 w szkole. 9/10 oznacza mod znakomity, tak więc ihtius! Banner! Migiem!

    P.S A mnie ciekawi ile było modów 10/10. Gdzieś tak…. ze trzy??
    Bo ostatnio mamy same przeciętne mody…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • artek says:

    reckę już gdzieś chyba czytałem ;) przy okazji polecam blog ihtiusa

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • zwieracz says:

    Wygląda na to, że po raz kolejny wyższy stopień trudności został osiągnięty najniższym kosztem(?).
    Właśnie takich sytuacji nie lubię, gdy muszę strzelić kilka razy, żeby kogoś zabić. Dlaczego? Bo tak sobie wymyślił autor :(

    W tą wersję moda jeszcze nie grałem, ale chyba spróbuję.

    A poza tym chciałem powiedzieć, że dobrze mi się czyta twoje recki/powieści ;) Wreszcie możesz się wygadać na temat modów i wszyscy cię będą musieli słuchać.

    W tej nowej wersji moda, to chyba, też zakończenie zmienili, bo nie kojarzę tego ostatniego screena?

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • ihtius says:

    Dzięki panowie za ciepłe słowa odnośnie recki, recek. Starałem(staram) się:) Na moim blogu jest także ta recka, ale tutaj przebudowałem ją z uwagi na to, że po powtórnym zagraniu zmieniłem zdanie co do jej jakości i innych rzeczy.

    Co do banera to dlatego nie dałem ponieważ nie grałem w poprzednią wersję i nie wiem do końca czy zasługuje ona na ten baner.
    Chociaż biorąc Tylko pod uwagę tą wersję to z chęcią bym jej dał baner, ale…
    Szczerze mówiąc właśnie ten przesadnie przekombinowany poziom trudności mnie lekko zirytował dlatego nie dałem tego banera. Bo to w sumie lekka przesada żeby strzelać z kilku metrów zwykłem porządkowemu w głowę i nie móc go zabić !!! Mam wrażenie, że autor jakby na złość dał taki poziom trudności bo ludzie narzekali że jest za łatwo. I ja tez chyba nie dałem na złość banera :)).

    Może zrobimy głosowanie czy dać temu modowi banera ? Chociaż ja się z minuty na minutę przekonuje nad tym banerem :)

    “i wszyscy cię będą musieli słuchać.”- no nie wiem z tym bym polemizował :))

    Zapomniałbym… a intro było w poprzedniczce ?

    Może dlatego też nie dałem banera bo moje wymagania wzrosły, odnośnie modów do HL2. Widocznie dużo wymagam i chyba w tym problem.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Claptrap (aka Pierdusss) says:

    Ja tam jednak myślę, że skoro pierwotna wersja dostała 7, to ta tym bardziej zasługuje na wyższą ocenę (co jest już spełnione) i baner (co nie jest jeszcze spełnione). Sauli posłuchał głosu krytyków i w Redux faktycznie poziom trudności wzrósł. Mimo wszystko należało by tę produkcję wyróźnić, bo to po prostu jedna z lepszych.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • grinder74 says:

    @wszyscy
    zarowno o ocenie jak i przyznaniu banera dla danej produkcji decyduje wylacznie autor recenzji, tak wiec jesli Ihtius uzna ze przesadzil z ocena badz ze baner jednak sie nalezy to oczywiscie zostanie to zmienione, tak wiec przekonujcie, dyskutujcie :)

    @Dabu
    jak zwykle nie mogles Sobie darowac zeby wsadzic “mala szpile” ;) ale musze sie z Toba zgodzic, istnieje cos co mozna nazwac “pulapka skali 10-cio stopniowej” (sam jestem niestety jej ofiara), czasem trudno wycyzelowac ocene tak aby nie byla przesadnie wysoka lub zbyt niska… z drugiej strony jednak “szkolny” zakres 1-6 wydaje mi sie nie do konca miarodajny

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • EdwardCrab says:

    Jak dla poziom trudności nie jest zbyt wysoki…ja przeszedłem to bez większych problemów…Zgódź się na dodanie bannera, bo mod jest tego wart…Aha i Joutomaa miał kilka błędów graficznych, ale i tak grało się dobrze, a Redux to świetny modzik.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  • 4funTV says:

    @ihtius Day Hard miał jeszcze bardziej przesadzony poziom trudności, nie można go było nawet zmieniać, ale bannera dostał…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • ihtius says:

    Fakt złapałem się w pułapkę oceny moda. Ostatnio mam duże problemy z tymi banerami i ocenami. Kiedyś dałem banera i 10/10 dla Forward Motion i wszyscy byli tym bardzo poruszeni i oburzeni więc teraz podszedłem ostrożniej do tego tematu i się okazało, ze znów wywołało to kontrowersje, ale może dobrze… :) jest więcej wpisów i ludzie zrobili się bardziej aktywni jakoś w ten szary i nudny okres itp.

    Dobra kończmy dyskusje nad banerem, GRINDER DAJ BANERA TEJ PRODUKCJI !!! Przemyślałem sprawę rzeczywiście produkcja wyróżnia się na tle innych produkcji swoim wykonaniem i tego typu rzeczami.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • TheMe says:

    I poziomem trudności. Po pół godzinie grania dałem sobie spokój. To nie dla mnie.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • ihtius says:

    @TheMe
    To w sumie juz jakiś kawałek produkcji przeszedłeś. Może kiedy indziej spróbuj ? Nie poddawaj się. Niech moc będzie z tobą:). Produkcja jest tego warta. Kiedyś tylko grałem w produkcje gdzie się strzelało. Teraz na stare lata:) wole produkcje gdzie jest logika i zręczność. Lubie jak autor danej produkcji uraczy mnie ciekawym pomysłem na pokonanie przeciwnika.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • EdwardCrab says:

    TheMe to cienias jesteś….przecież ten mod jest łatwy…

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  • grinder74 says:

    zgodnie z wola autora recki i naciskom ogolnym baner dolozony :)

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  • EdwardCrab says:

    Yeah!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • 4funTV says:

    Pro elo uber mega się cieszę! :D

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • ihtius says:

    Patrząc z perspektywy czasu to w sumie dobrze, że tak się stało iż produkcja dostała banera bo:
    – groziło pospolitym ruszeniem i powstaniem chłopskim (fanów modów i tej strony) :))
    – i po drugie mogłoby dojść do eskalacji konfliktu i zakończyło by się to jak w Libii czy Egipcie i prawdopodobnie ja z Grinderem musielibyśmy wyjechać na dłuższe wakacje tzn. zbiec do zaprzyjaźnionego nam kraju-Białorusi :))

    Co do mojej ostatniej recki to uchylę rąbka tajemnicy i powiem, że tekst jak na mnie będzie bardzo krótki, więc nie musicie się bać, ze łączę się udławi pobierając tego typu informacje oraz wrócą wasze szkolne koszmary na przykład związane z lekturą Pana Tadzia czy Potopu :).

    A tak poważnie :) to przyznam szczerze, ze baner pod nazwą tej produkcji i moim jakże zasłużonym nickiem (?) bardzo ładnie się komponuje :).
    Chyba co produkcję będę dawał banera.

    W sumie nie wiem co mnie podkusiło do tego, żeby nie przyznać jej banera, może w ten mroźny czas moje ostatnie szare komórki jakie mi jeszcze zostały zaczęły wolniej pracować :).

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  • artek says:

    “to przyznam szczerze, ze baner pod nazwą tej produkcji i moim jakże zasłużonym nickiem (?) bardzo ładnie się komponuje”

    @ihtius

    to ja proponuję zmienić treść banera na “prawdziwy iht” zamiast “prawdziwy hit”

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • 4funTV says:

    heh dobre.
    Banner jest na swoim honorowym miejscu.
    A już w środę wyląduje moja recka i będziecie mogli się śmiać i płakać :P

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  • Claptrap (aka Pierdusss) says:

    @artek

    A w miejsce banerowego Gmana wstawi się superżabę z awatara ihtiusa

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  • EdwardCrab says:

    ”A już w środę wyląduje moja recka i będziecie mogli się śmiać i płakać :P”

    A czemu płakać?

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • 4funTV says:

    A bo skriny mogą postraszyć trochę.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • 4funTV says:

    @ihtius ja nie byłem aż tak poruszony oceną 10 dla forward motion. Bardzo przyjemnie grało się w mappack tylko po prostu czasem można zgubić drogę,a to bywa śmiercionośne.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • 4FunTV says:

    Link nie działa.
    Tzn. nie ma pliku na gamefroncie.(na oficjalnej stronie też nie! Damnit!)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • grinder74 says:

    link poprawiony, zapraszam do pobierania

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)


Zostaw komentarz

(wymagane)

(wymagane)